عایق کاری ضد خوردگی سازه‌های دریایی و بندری : عایق‌کاری ضد خوردگی سازه‌های دریایی و بندری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل در حفاظت از تأسیسات ساحلی، اسکله‌ها، پل‌های دریایی، سکوهای نفتی، موج‌شکن‌ها، و سایر سازه‌هایی است که در معرض شرایط شدید محیطی، رطوبت بالا، و آب شور قرار دارند.

عایق کاری ضد خوردگی سازه‌های دریایی و بندری

محیط‌های دریایی، به دلیل وجود کلریدها، اکسیژن محلول، و امواج فرسایشی، بسیار خورنده هستند و بدون استفاده از پوشش‌های حفاظتی مناسب، عمر مفید سازه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.


دلایل اصلی خوردگی در محیط دریایی:

  1. غلظت بالای نمک (کلرید سدیم) در آب دریا که باعث خوردگی الکتروشیمیایی فلزات می‌شود.

  2. اکسیژن محلول که باعث تسریع فرآیند اکسیداسیون فلزات می‌شود.

  3. رطوبت بالا و میعان دائم در نواحی مرزی بین هوا و آب.

  4. امواج، سایش و فرسایش مکانیکی که باعث آسیب به پوشش‌ها می‌شود.

  5. تغییرات دمایی و فشار محیطی که باعث انبساط و انقباض پوشش‌ها و بستر می‌گردد.


اهداف عایق‌کاری ضد خوردگی در سازه‌های دریایی:

  • افزایش عمر مفید سازه‌ها

  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

  • حفظ ایمنی تجهیزات و افراد

  • جلوگیری از آلودگی محیطی ناشی از خوردگی و نشت مواد

  • افزایش پایداری سازه در برابر بارهای مکانیکی و هیدرودینامیکی. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.

    انواع ماستیک در صنایع انواع ماستیک در صنایع, عایق رطوبتی نوین

انواع پوشش‌ها و عایق‌های ضد خوردگی دریایی:

1. پوشش‌های اپوکسی دریایی (Marine Epoxy Coatings)

  • مناسب برای زیر و بالای خط آب

  • مقاومت عالی در برابر آب شور، سایش و مواد شیمیایی

2. پوشش‌های پلی‌یورتان با مقاومت UV

  • استفاده برای قسمت‌های بالای خط آب

  • مقاوم در برابر اشعه خورشید و آب باران

3. پوشش‌های زینک‌ریچ (Zinc-rich Primers)

  • حفاظت کاتدی برای سطوح فلزی

  • معمولاً به‌عنوان لایه پایه (پرایمر) روی فلز اجرا می‌شود

4. پوشش‌های آنتی‌فولینگ (Anti-fouling Coatings)

  • جلوگیری از رشد موجودات دریایی (خزه، صدف و …)

  • کاربرد در زیرآب روی بدنه شناورها و پایه‌های اسکله

5. سیستم‌های عایق‌کاری بتن با مواد پلیمری یا سیمانی اصلاح‌شده

  • برای اسکله‌های بتنی و دیواره‌های ساحلی

  • افزایش مقاومت در برابر نفوذ آب و یون کلر

6. پوشش‌های قیری تقویت‌شده با الیاف (Modified Bitumen Coatings)

  • برای نواحی زیرزمینی یا زیرآب

  • مقاوم در برابر رطوبت و شوک‌های مکانیکی


مراحل اجرای عایق‌کاری در سازه‌های دریایی:

  1. آماده‌سازی سطح:

    • سندبلاست، واترجت یا تمیزکاری مکانیکی برای حذف زنگ، آلودگی و چربی

  2. اعمال پرایمر ضدخوردگی:

    • پایه اپوکسی یا زینک‌ریچ

  3. اعمال لایه میانی مقاوم:

    • بسته به نوع محیط (دریا، زیرآب، ساحل) انتخاب می‌شود

  4. اعمال لایه نهایی (Topcoat):

    • مقاوم به UV یا آنتی‌فولینگ

  5. بازرسی و تست پوشش:

    • ضخامت، چسبندگی، مقاومت مکانیکی و آزمون‌های الکتریکی


سازه‌های دریایی که نیاز به عایق‌کاری دارند:

  • اسکله‌ها و بندرگاه‌ها

  • پایه‌های پل‌های دریایی

  • سکوهای نفتی و گازی

  • خطوط لوله زیرآبی

  • دیوارهای ساحلی و موج‌شکن‌ها

  • مخازن و لوله‌های فلزی در تأسیسات ساحلی

عایق‌کاری ضد خوردگی در محیط‌های دریایی و بندری یکی از عوامل اصلی در حفظ عملکرد و ایمنی سازه‌هاست. استفاده از پوشش‌های تخصصی با مقاومت بالا در برابر نمک، رطوبت، فرسایش و رشد زیستی، در کنار اجرای اصولی و استاندارد، کلید موفقیت در حفاظت بلندمدت از سازه‌های دریایی است.