اجرای لایه رویه در روسازی راه با قیر : در روسازی آسفالتی از تاب برشی مناسبی برخوردار هستیم ولی تاب کششی آن کم است. در روسازی آسفالتی از سه لایه جدا شده زیر اساس، اساس و آسفالت استفاده می شود. روسازی تمام آسفالت ترکیبی از انواع روسازی آسفالتی انعطاف پذیر است که در آن فقط از لایه های آسفالتی استفاده می گردد و لایه آسفالتی مستقیماً بر روی بستر متراکم راه قرار می گیرد در این نوع روسازی از لایه اساس و زیر اساس با مصالح سنگی تنها و بدون قیر استفاده نمی شود. روسازی تمام آسفالت عمر نسبتاً طولانی دارند و برای مناطق با بارندگی زیاد مناسب نیستند چون میزان زه کش بودن آن بسیار کم است.

اجرای لایه رویه در روسازی راه با قیر

قشر رویه به عنوان مقاوم‌ترین، مرغوب‌ترین و ممتازترین مصالح لایه روسازی که با چرخ وسایل نقلیه در تماس همیشگی است و حداکثر تنش‌های افقی و کششی را تحمل می‌نماید، بر روی قشر اساس قرار می‌گیرد. در راه‌هایی که ترافیک سنگین دارند از رویه بتن آسفالتی گرم و یا بتن سیمانی استفاده می‌گردد. در راه‌های با رفت و آمد کمتر از ماکادام نفوذی، یا آسفالت سرد و یا سطحی و حفاظتی و در راه‌ های فرعی درجه دو و سه و روستایی از رویه شنی استفاده می‌گردد. در رویه‌ های آسفالتی و بتنی در آمد و شدهای سنگین و متوسط، تنش‌های فشاری افقی و تنش‌های کششی حاصل می‌گردد. اگر این تنش‌های کششی افقی از تاب کشش رویه بیشتر باشد لایه رویه ترک خورده و این ترک به مرور زمان افزایش می‌یابد و سبب آسیب‌دیدگی‌هایی می‌گردد که از عمر مفید رویه به شدت می‌کاهد. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.

قیر بیتومن عایق بندی قیر بیتومن عایق بندی, انواع قیر در کرج

رویه‌ های آسفالتی با ضخامت بیشتر از 5 سانتیمتر را معمولاً در دو لایه می‌سازند. لایه زیرین که به لایه آستر معروف است مقدار قیر کمتری از لایه رویی که توپکا نامیده می‌شود، دارد. مابین لایه‌های آستر و رویه بتن آسفالتی یک لایه اندود قیری که به اندود سطحی معروف است، استفاده می‌گردد.علت استفاده نمودن از این اندود سطحی به وجود آوردن چسبندگی و پیوستگی بین دو لایه آسفالتی است. رویه‌های آسفالتی و بتنی به غیر از عملکرد ویژه‌ای که در ساختار لایه روسازی برای آنها در نظر گرفته شده باید دارای خصوصیات زیر باشد:

1) سطح صاف و همواری داشته باشد و سبب ایجاد عبور و مرور راحت و سریع گردد.

2) در برابر تغییرات درجه حرارت، انقباض یا انبساط نکند و در برابر هرگونه تغییر شکل حاصله از نوسان دمای محیط که ممکن است سبب نرم شدن و یا ترک خوردن گردد، مقاومت کافی داشته باشد.