اصول پوشش دهی لوله و اتصالات دیگ بخار : مواد ضد خوردگی بر اساس نوع فلز در معرض خوردگی و شرایط محیطی آن طبقه بندی می شود و عموما به دو دسته interface inhibitor و conditions environmental تقسیم بندی می شود. بازدارنده های دسته دوم میزان خوردگی را با کاهش یا عاری سازی محیط از عوامل خورنده تا حدودی کنترل می کنند. به عنوان مثال، مواد حذف کننده اکسیژن در محیط های خنثی یا قلیایی از طریق کاهش میزان اکسیژن از بروز واکنش کاتدی بر روی سطح فلز و ایجاد خوردگی جلوگیری می کند.

اصول پوشش دهی لوله و اتصالات دیگ بخار

خوردگی در ناحیه دود ( در دیگ های بخار لوله دودی داخل لوله و در دیگ های لوله آب خارج لوله ) به ندرت از همه جهت می تواند حذف شود. واضح است که اگر مواد قلیایی و گوگرد از ذغال سنگ و یا وانادیوم و گوگرد از سوختهای مایع قبل از احتراق می توانستند خارج شوند، خوردنگی در این ناحیه به مقدار عظیمی از بین می رفت. به هر حال، هر چند روش های معینی جهت خروج این مواد از سوخت های فوق وجود دارند، معهذا این روش ها گران قیمت و نسبتاً بی اثر هستند. کاهش خوردگی در این ناحیه توسط یکی از شیوه های زیر می تواند انجام گیرد که بر حسب درجه مؤثر بودنشان مطرح گردیده:

  • انتخاب سوخت

پوشش ضد خوردگی دیگ بخار پوشش ضد خوردگی دیگ بخار, مواد عایق ضد رسوب

  • کنترل احتراق
  • طراحی و ساخت دیگ بخار
  • خارج کردن متناوب خاکستر
  • استفاده از مواد افزودنی به سوخت

غالباً لازم است که چند مورد از موارد فوق به کار گرفته شود.

بازدارنده های دسته اول عامل خوردگی را با تشکیل یک فیلم بر روی سطح فلز غیر فعال کرده که این دسته از بازدارنده ها خود به دو شاخه بازدارنده های فاز مایع و گاز تفکیک می شود؛ بازدارنده های فاز مایع به سه بخش کاتدی، آندی و مختلط طبقه بندی می شود که جهت مهار عوامل خورنده در واکنش های کاتدی، آندی و یا هر دوی آن (مختلط) با ایجاد فرایند الکتروشیمیایی تاثیر گذار هستند. دیگ موتورخانه ، محفظه ای است که در آن، آب ورودی توسط سوختن مواد سوختی گرما می بیند. بسته به مقدار این گرما، آب نهایی شرایط مختلفی پیدا می کند که همین شرایط مختلف، معیار دسته بندی دیگ هاست. اگر آب ورودی با جذب حرارت به آب گرم تبدیل شود (نهایتا ۸۷ درجه سانتی گراد) اصطلاحا دیگ آبگرم، اگر به آب داغ تبدیل شود (آب تحت فشار با دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد) دیگ آب داغ و در صورت تبدیل شدن به بخار، دیگ بخار نامیده می شوند. ذکر این نکته نیز ضروری است که برای مثال یک دیگ آبگرم، به علت نداشتن سوپاپ های اطمینان برای تخلیه بخار، توان نگه داشتن بخار را در خود نداشته و آسیب می بیند و خوردگی در آن رخ می دهد؛ پس باید کنترل مناسبی بر روی دما و میزان حرارت منتقل شده به دیگ داشت. شما عزیزان می توانید جهت اطلاع از فروش محصول و اطلاع از روش های ضد خوردگی فلزات و سطوح دیگر با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.