پدیده خوردگی چیست و انواع خوردگی در فلزات : یکی از مشکلات عمده نیروگاه های کشور همچون سایر صنایع، سوراخ شدن لوله های کندانسور و مبدل ها حرارتی مربوط به آب های خنک کننده می باشد. بمنظور بررسی علل تخریب لوله های مذکور و بهبود در وضعیت کنترل شیمیایی چند نیروگاه کشور، تحقیقات وسیعی به مدت دو سال در آزمایشگاه و همچنین در محل نیروگاه به عمل آمد. نتایج حاصله نشان داده است که رسوب گل و لای بدلیل بالابودن میزان مواد معلق آب، ایجاد سل های غلظتی اکسیژن، وجود باکتری های SRB و عدم تزریق مداوم کلر باعث بروز مشکلاتی شده که در نهایت به زوال لوله ها می انجامد.

پدیده خوردگی چیست و انواع خوردگی در فلزات

کنترل خوردگی از سه جنبة ایمنی، اقتصادی و کاهش منابع طبیعی حائز اهمیت است. تجهیزات، ماشین آلات و قطعات در کارخانجات در اثر خوردگی شکسته می شوند که علاوه بر خسارت مالی، خسارات جانی نیز در پی می تواند داشته باشد.

انواع خوردگی در فلزات :

خوردگی تنشی :

وقتی متریالی در یک محیط خورنده تحت تاثیر تنش کششی قرار گیرد دچار خوردگی می شود. در این صورت در قسمتی که تحت تنش قرار گرفته ترک ایجاد می شود.

خوردگی حفره ای :

یون های کلر و کلرید عامل اصلی خوردگی حفره ای به شمار می آیند. این نوع خوردگی برای فولاد ضد زنگ مضر است زیرا سازه در اثر این خوردگی مقداری از وزن خود را از دست می دهد و به راحتی می شکند. حفره های ایجاد شده توسط این خوردگی عمقی بیشتر از قطر خود دارند، در نتیجه با عمیق شدن حفره ها فلز سوراخ می شود. جهت اطلاع از فروش محصول و آشنایی با محصولات ضد خوردگی فلز و آهن، با شماره کارشناس فنی مجموعه گوهر ابنیه پایتخت 09121754110 تماس حاصل نمایید.

انواع خوردگی فلزات انواع خوردگی فلزات, پدیده خوردگی چیست

خوردگی شکافی :

خوردگی شکافی در اثر قرار گرفتن یک عنصر خورنده در شکاف بین دو جزء اتفاق می افتد. در این خوردگی غلظت عنصر خورنده در اثر گسترش واکنش بیشتر می شود و خوردگی پیشروی می کند.

خوردگی گالوانیک :

خوردگی گالوانیک زمانی رخ می دهد که دو فلز متفاوت در مجاورت یک عنصر خورنده با هم تماس برقرار کنند. در نقطه تماس دو فلز، واکنش الکتروشیمیایی ایجاد می شود و یک ماده نقش کاتد و دیگری نقش آند را بازی می کند. در این هنگام آند اکسید می شود اما کاتد تحت فرآیند اکسیداسیون تغییر نمی کند.

 خوردگی درون دانه ای :

وقتی مرز دانه ها در فلز پلی کریستال تحت حمله قرار گیرد، خوردگی درون دانه ای اتفاق می افتد. تهی یا غنی بودن مرزدانه ها و یا وجود ناخالصی ها از جمله عواملی هستند که می توانند فولاد ضد زنگ آستنیتی را دچار خوردگی کنند.

خوردگی فرسایشی :

این خوردگی در اثر حرکت نسبی یکی از دو ماده ای که در تماس با یکدیگر هستند اتفاق می افتد. خوردگی فرسایشی می تواند منجر به از بین رفتن روکش های ضد زنگ شود.

آبشویی ترجیحی :

جدا شدن روی از آلیاژ برنج نوعی آبشویی ترجیحی محسوب می شود. زمانی این خوردگی رخ می دهد که یکی از عناصر آلیاژ جامد در مجاور اسیدهای آبی قرار گیرد و یا به واسطه یک واکنش خوردگی ترجیحی خورده شود.

حمله یکنواخت :

در این حالت خوردگی سطح فلز را به صورت یکنواخت تحت تاثیر قرار می دهد. خوردگی به صورت حمله یکنواخت رایج ترین نوع خوردگی به شمار می آید.