روش اجرای شاتکریت در سازه ها توسط تیم گوهر ابنیه پایتخت : بتن پاشی یا شاتکریت یکی از شیوه های نوین اجراء سازه های بتنی است. در برخی از عملیات اجرایی مانند اجرای پوشش موقت تونل ها، عملیات ترمیمی و اجراء سازه های جدار نازک، یا حتی زمانی که شکل کار پیچیده یا قالب بندی مشکل و پر هزینه باشد، استفاده از بتن پاشیده شده شاتکریت یا گانایت شاید تنها راه حل منطقی به شمار رود. استفاده از این نوع بتن به تجربه ، وسایل و تجهیزات خاص ، و کارگران مجرب در بتن پاشی نیاز دارد. خوبی و مزیت بتن شاتکریت در مقایسه با بتن معمولی این است که فقط به یک سطح نیاز داریم تا بتن پاشی انجام شود و به قالب بندی نیاز نداریم.

روش اجرای شاتکریت در سازه ها توسط تیم گوهر ابنیه پایتخت

چگونگی و کیفیت قرارگیری شاتکریت روی سطح کار، بستگی به مصالح استفاده شده در شاتکریت و به طرح اختلاط شاتکریت دارد، البته این امر بستگی شدید به روش پاشیدن نیز دارد. به ویژه، مهارت مامور بتن پاشی در آماده‌سازی سطح کار، کنترل سرعت بتن پاشی و ضخامت آن، و در حالت اختلاط خشک، نسبت آب به سیمان تأثیر مهم و اساسی در کیفیت نهائی کار دارد. آماده سازی سطحی که باید شاتکریت شود از قسمت‌های اساسی کار است، ترازسازی موثر سطح کار به گونه‌ای که قبلاً بحث شد، از نظر فراهم سازی ایمنی مجریان شاتکریت و نیز کاهش احتمال طبله کردن بتن بعلت پاشیدن آن در قسمت‌های سست، از اهمیت زیادی برخوردار است. سطح کاری که قرار است شاتکریت شود باید عاری از هرگونه مواد خارجی یا مواد لق چسبنده به سطح باشد، تا یکپارچگی و چسبندگی کامل بدست آید. گرد و غبار حاصل از آتش کاری و خاک و مواد نرم حاصل از درزها باید بوسیله آب از سطح شسته شود و این امر به راحتی با استفاده از شیلنگ آب تحت فشار عملی است. آب پاشی سطح را می‌توان با دستگاه بتن پاشی که با فشار معمول برای بتن پاشی (Mpa 4/0 ـ ۳/۰ یا lb/m2 ۶۰ ـ ۴۵)) تنظیم شده است، انجام داد، آب را باید به اندازه کافی در دستگاه وارد نمود تا کلیه مواد زائد و لق جدا شوند. دهانه لوله پخش (nozzlc) باید حدوداً از‌ فاصله یک تا دو متری از سینه کار قرار گیرد.

روش اجرای شاتکریت روش اجرای شاتکریت, بتن شاتکریت در انواع سازه

همین که سطحی که قرار است شاتکریت شود کاملاً تمیز شد، عملیات بتن‌ پاشی را می‌توان شروع کرد. مأمور بتن‌ پاشی فشار مناسب برای دستگاه انتخاب می‌کند و مأمور مصالح، سرعت تغذیه مصالح را به دستگاه به نحوی که با فشار دستگاه هماهنگ باشد تنظیم می‌نماید. چنانچه سرعت تغذیه مصالح کم باشد جریان بتن پاشی یکنواخت و پیوسته نبوده و بصورت منقطع انجام خواهد شد. همچنین اگر سرعت تغذیه زیاد باشد موجب گیر کردن دستگاه و قطع بتن‌ پاشی خواهد شد. روشن است که وضع ضابطه‌ای عمومی برای این مرحله از عمل بتن‌ پاشی خیلی مشکل است. زیرا، این قسمت از کار به مشخصات دستگاه بتن ‌پاشی و میزان مهارت و درجه هماهنگی بین مسئولین بتن‌ پاشی و تغذیه مصالح دارد. فاصله بهینه و مناسب بین لوله بتن‌ پاش (نازل nozzle) و سطح کار حدوداً یک متر است. مقدار ریخت و پاش ، شدیداً تحت تأثیر این فاصله است. مقدار ریخت و پاش به زاویه لوله پخش نسبت به افق نیز بستگی دارد. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.