قیر امولسیون چیست و کاربردهای آنها در صنایع : امولسیون قیر یک محلول از قیر در آب است که بوسیله امولسیون سازی پایدار می گردد و از ته نشین شدن قیر در آب جلوگیری می شود. اولین امولسیون قیر در سال ۱۹۲۲ بوسیله هیو الن مکی ثبت شد. در آن زمان صنایع اتومبیل سازی رونق زیادی پیدا کرده بودند و تعداد زیادی جاده در حال ساخته شدن بود. حال که بیش از ۸۰ سال از بوجود آمدن آن می‌گذرد این تکنولوژی هنوز هم بهترین تکنولوژی برای راهسازی محسوب می شود.

قیر امولسیون چیست و کاربردهای آنها در صنایع

به مخلوط دو مایع غیر قابل امتزاج که یکی از این دو مایع در دیگری پراکنده‌شده و جدا ناشدنی هستند امولسیون گفته می‌شود. با توجه به تعریف امولسیون، امولسیون قیر عبارت است از مخلوط قیر و آب به همراه یک عامل امولسیون کننده. عامل امولسیون کننده ماده‌ای است که از چسبیدن ذرات قیر در آب به یکدیگر جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود قیر به‌طور کامل در آب پراکنده شود.برای تهیه امولسیون قیر از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که به دستگاه‌های سریع چرخنده معروف است. آب، قیر مذاب و عامل امولسیون کننده در این دستگاه‌ها در بین صفحاتی که با سرعت‌بالا در حال چرخش هستند قرار می‌گیرد و قیر در اثر نیروی گریز از مرکز تولید شده توسط صفحات چرخنده در آب پراکنده می‌شود. سرعت صفحات چرخنده معمولاً ۳۰۰۰ دور در دقیقه است اما می‌توان قیر امولسیون را به‌وسیله مخلوط کننده‌های با سرعت‌پایین هم تولید کرد ولی در این موارد باید از عامل امولسیون کننده قوی و همچنین قیری استفاده کرد که در دمای پایین ذوب شود. معمولاً میزان قیر موجود در امولسیون قیر حدود ۵۰ در صد است و مقدار عامل امولسیون کننده استفاده ‌شده در امولسیون قیر از یک ‌صدم تا پنج­ درصد متغیر است. مهمترین شاخص در خصوصیت قیرهای امولسیونی زمان شکست و جدا شدن قیر و آب آن پس از استفاده و اجرا است که آنها را به سه دسته اصلی تندشکن (ناپایدار) و کندشکن (نیمه پایدار) و دیرشکن (پایدار) تقسیم بندی می کنند. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.

قیر امولسیون قیر امولسیون, بهترین محصولات قیری

مزیت قیر امولسیون نسبت به قیرهای محلول عبارتند از :

  1. عدم نیاز به فرآیند گرمادهی هنگام استفاده
  2. عدم نیاز به حلالهای نفتی
  3. عدم آتشگیری هنگام نگهداری و حمل و اجرا
  4. عدم آلودگی محیط زیست
  5. امکان کاربرد در شرایط مرطوب
  6. کاربردهای گسترده در راهسازی و راهداری

امولسیون ها را از چند نظر می‌توان دسته بندی کرد :
-1 از لحاظ جنس فاز معلق به دو دسته آب در روغن و روغن در آب تقسیم می‌شوند.
-2 از لحاظ نوع مواد معلق به سه گروه آنیونی، کاتیونی و غیر یونی تقسیم می‌شوند.
-3 از لحاظ سرعت در شکسته شدن و جدا شدن دو فاز به سه گروه اصلی زود شکن (rapid setting)، کند شکن (medium setting)، دیر شکن (slow setting) تقسیم می‌شوند. امولسیون های قیر در راهسازی در مواردی مانند تهیه آسفالت سرد، آسفالت سطحی، تک کت، اسلاری کت و غیره مصرف داشته و علاوه بر آن کاربرد هایی مانند استفاده به عنوان مالچ در تثبیت شن های روان، پوشش های حفاظتی مخازن و عایق کاری بام دارند.