انواع امولسیون های قیری تند شکن و دیرشکن و کارایی آنها : قیر امولسیون یک نوع امولسیون روغن در آب است. ذرات قیر دراین مخلوط بصورت گلبول های معلق باردار در محلولی از آب و سایر اجزاء سازنده مخلوط شناور است. امولسیون های قیری متشکل از مواد زیر می باشند: قیر، حلال، آب، امولسیفایر، اسید، پایدار کننده، پلیمر امولسیونها عمدتاً به سه گروه تقسیم می شوند: الف- آنیونی ب - کاتیونی ج - غیر یونی نوع اول و دوم بیشتر در صنایع راهسازی مورد استفاده قرار می گیرد که نوع کاتیونی بیشترین مصرف را با توجه به تنوع نوع مصالح مورد استفاده در صنایع راهسازی دارد و قیرهای امولسیونی کاتیونی با توجه به سرعت شکست و نوع کاربردی آن به سه دسته تقسیم می شوند: الف- قیر امولسیون زودشکنCRS ب - قیر امولسیون کندشکنCMS ج - قیر امولسیون دیرشکن CSS که در حال حاضر نوع زودشکن بیشترین مصرف را در کشور دارد.

انواع امولسیون های قیری تند شکن و دیرشکن و کارایی آنها

‌استفاده از امولسیون‌های قیری برای ساخت و نگهداری راه، روش جدیدی نیست. کاربردهای آن فقط محدود به قیرپاشی و تثبیت گرد و غبار در راه‌های شنی و خاکی می‌شود. کمبود اطلاعات و عدم تولید انواع مختلف امولسیون‌های قیری، استفاده از آنها را محدود کرده بود. در حال حاض بیشترین مصرف این قیرها در ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها‌، راه‌های اصلی‌‌، فرعی و روستایی به روش آسفالت سرد‌، انواع آسفالت‌های حفاظتی (آسفالت سطحی، دوغاب آب بند‌ امولسیون قیری و …)، اندود سطحی‌، مصرف در لکه گیری و نگهداری و بهسازی راه‌ها، تثبیت خاک و فرونشاندن گرد و غبار است. یکی از مزایای امولسیون قیری نسبت به قیرهای محلول امکان استفاده آنها بر روی سطوح مرطوب است که بدون از دست دادن چسبندگی، لایه نازکی از قیر را بر روی مصالح سنگی یا سطوح روسازی بر جای می‌گذارد. با مصرف امولسیون‌های قیری، تعمیر، نگهداری و بهسازی راه‌ها در مناطق دور افتاده که از محل کارخانه آسفالت فاصله زیادی دارند با استاندارد بالا قابل اجرا است. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.

انواع امولسیون قیر انواع امولسیون قیر, اجرای انواع امولسیون قیری

قیرهای تند شکن (Cationic Rapid Setting-CRS): 

امولسیون های قیری تندشکن (ناپایدار) امولسیون های قیری ناپایدار روی سطح مصالح بسیار سریع شکسته می شوند و یک لایه بسیار نازک قیر را به جای می گذارند. مصرف عمده آنها در آب بندی با مصالح سنگی، آب بندی با ماسه، آسفالت های سطحی و ماکادام نفوذی می باشد. امولسیون های قیری تندشکن برای آنکه در سطح راه جاری نشوند، از کند روانی بالایی برخوردار می باشند.

قیرهای کند شکن (Cationic Medium Setting-CMS):

این دسته شامل امولسیون های قیری است که نسبت به امولسیونهای تندشکن  پایداری بیشتری داشته و می توان آنها را با مصالح سنگی مخلوط نمود زیرا که بلافاصله پس از تماس با سنگدانه ها شکسته نمی شوند و مخلوط آسفالتی برای چندین دقیقه کارایی خود را حفظ می کند. این امولسیونها می تواند در کارخانه های
اسفالت سیار تهیه شده و یا به شکل آسفالت مخلوط در محل استفاده میشوند. امولسیون های قیری کندشکن پوشش بهتری به مصالح سنگی، در دمای بالای محیط میدهند.

قیرهای دیر شکن(Cationic Slow Setting-CSS) :

این دسته شامل امولسیون های قیری است که پس از تماس با مصالح سنگی پایداری زیادی دارند. این امولسیونها را می توان با مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و مقادیر زیادی ریزدانه استفاده نمود. امولسیون های قیری دیرشکن کندروانی کمی دارند که می توان با اضافه کردن آب، کندروانی آنها را بیشتر کاهش داد. این گروه وقتی رقیق گردند، می توانند برای اندود سطحی، آب بندی سطح روسازی بدون مصرف سنگدانه و فرو نشاندن گرد و غباره استفاده شوند. اگر سرعت شکست تندتری در مخلوط آسفالتی، مثلا" در دوغاب امولسیون قیری مورد نیاز باشد می توان به آن سیمان پرتلند یا آهک هیدراته اضافه نمود. نوع قیری که راه سازی به کار می رود با توجه به عوامل و شرایط جوی، نوع و شدت ترافیک ، نوع روسازی ، جنس و دانه بندی مصالح سنگی و نحوه اجرای روسازی مشخص میگردد.جدول زیر کاربرد عمومی انواع قیر نشان می دهد.